داستان یک تجربه

داستان پروژه قیام حسین علیه السلام
سالها قبل زمانی که فرزندانم آرام آرام به سن و سال مواجهه با موضوع عاشورا و داستان قیام امام حسین علیه السلام میرسیدند،  خود را درباره دیدگان پرسشگر ایشان یافتم، آنها میخواستند بدانند و بفهمند که چرا من و مادرشان چند روزی در سال را به مراسم هایی مملو از اشک و اندوه میرویم و چرا در آن چند روز حتی وقتی در خانه هستیم برای مردمی که ۱۴ قرن قبل کشته شده اند گریه میکنیم و احترام میگذاریم.

به سالهای جوانی خودم برگشتم و کتابی که یکبار در آن سالها خوانده بودم را دوباره خواندم،  عالی بود،  همین کتاب کوچک پاسخ های بزرگی به سوالات موجود در ذهن امثال فرزندان من میداد.  کتاب قیام حسین علیه السلام،  اثر زنده یاد استاد دکتر سید جعفر شهیدی.

کتاب اما به تعداد فرزندانم در دسترس نبود و ما هم در بیرون از ایران دشوار میتوانستیم تا کتاب را تهیه کنیم،  همان یک جلد کتاب بود و ۶ خواننده بالقوه.

از سویی نمیدانستم که چگونه از خوانده شدن کتاب توسط فرزندانم اطمینان حاصل کنم،  پس در جلسات هفتگی امان شروع کردم به گفتن از کتاب و تلاش کردم ذهن فرزمدانم را به موضوع کتاب نزدیک کنم.

این نکته را باید اضافه کنم که تا سال قبل از آن سال،  برای چهل روز،  از روز عاشورا تا روز اربعین همه با هم زیارت عاشورا می خواندیم ولی آن سال تصمیم دیگری گرفتم.

فرزندانم را به مسابقه ای دعوت کردم و از ایشان خواستم تا کتاب قیام حسین علیه السلام را میان خود تقسیم کنند و هر کس قسمت خودش را تایپ کند…  درپایان از همان قسمت از فرزندم سوالاتی میکردم و طبعا جایزه ای و تشویقی…

مسابقه اما برنده اش همسرم شد که مشتاقانه قسمت های نیمه تایپ شده فرزندانم را در کنار هم آورد و در شب اربعین آن سال اولین نسخه الکترونیکی کتاب قیام حسین علیه السلام را به من تحویل داد.

این همان نسخه ای است که صدها هزار بار از سایتهای. مختلف تا کنون بارگذاری شده و من امیدوارم که همین یک قدم ذخیره روزهای سختی همسرم باشد که تا قبل از آن،  کتابی با ارزش چون کتاب قیام حسین علیه السلام دارای نسخه الکترونیکی نبود و چه بسا همین عامل کمتر ترویج شدنش بود.

القصه آن سال گذشت و سال بعد از فرزندانم خواستم تا ضمن مطالعه نسخه الکترونیک کتاب خود را برای مسابقه ای به اندازه تمام کتاب در روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام آماده کنند و جایزه ای مناسب برایشان تعیین کردم و تقدیم کردم.
سال بعد همین مسابقه را میان نوجوانان فامیل برگزار کردم و با توزیع نسخه الکترونیکی کتاب میان آنها از ایشان برای شرکت در مسابقه و تا روز اربعین حسینی دعوت کردم.  دو نوجوان پسر برنده آن مسابقه شدند و به هر دو جوایزی تقدیم کردم.

سال قبل اما که توفیق حضور در کشور را داشتم نوجوانان روستایی در حوالی سبزوار را به شرکت در این مسابقه دعوت کردم،  روز اربعین حدود ۲۰ نوجوان علاقمند در محل برگزاری مسابقه حاضر شدند و در کمال تعجب من یکی دو نفر از ایشان پاسخهایی دقیق و درست  به سوالات من از کتاب دادند.  و جوایز خود را دریافت کردند،  استقبال سایرین از این ایده به اندازه ای بود که تصمیم به توسعه و تکمیل ایده ترویج کتاب با ارزش قیام حسین علیه السلام گرفتم و با دعوت از دوستان همکار در این پروژه ابتدا به ساخت تیزری از کتاب اقدام کردیم و سپس ایده وب سایت قیام حسین علیه السلام را به اجرا رساندیم با این امید که از رسانه های امروز بتوانیم برای ارتباط با نسل جدید بهره ای بیشتری ببریم و ترویج و انتشار این اثر ارزشمند با قدرت و قوت بیشتری ممکن شود.tmp_5267-IMG_20160424_061150-2021104770 tmp_5267-IMG_20160424_061139238438894

دیدگاه‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: